Dynasty tietopalvelu Haku RSS Koulutuskeskus Brahe

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.brahe.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.brahe.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Hallitus
Pöytäkirja 09.12.2025/Pykälä 112


 

Koulutuskuntayhtymä Brahen strategian päivittäminen ja hallituksen edustajan valinta laatutiimiin

 

Hallitus 13.11.2025 § 97 

 

 

Koulutuskuntayhtymä Brahen strategian päivittäminen toteutetaan syksyn 2025 aikana. Kuntayhtymän johtaja, rehtori esittelee hallitukselle strate-giaprosessin toteutussuunnitelman ja aikataulun. Hallitus käy keskustelua strategiaprosessin toteutuksesta ja etenemisestä.

 

Koulutuskuntayhtymä Brahessa toimii laatutiimi, jonka tavoitteena on kehittää koulutuskuntayhtymän laadunhallintaa pitkäjänteisesti ja tavoit-teellisesti. Laadunhallinnan avulla varmistetaan strategian mukaisen toiminnan toteutuminen, jossa laadunhallinta on osa koulutuskuntayhtymä Brahen jokaisen henkilökunnan jäsenen työtä. Laatutiimissä on ollut tarvittaessa mukana kuntayhtymän henkilöstön lisäksi myös hallituksen edustaja.

 

 

Esittelijä Kuntayhtymän johtaja, rehtori Jaana Ritola

 

Päätösehdotus Hallitus käy keskustelua kuntayhtymän strategiaprosessista ja päättää strategiatyöpajan aikataulusta. Hallitus valitsee laatutiimiin edustajan, joka osallistuu laatutiimin toimintaan silloin kuin käsitellään yhtymähallituksen toiminnan kannalta olennaisia asioita.

 

Päätös Hallitus hyväksyi esityksen. Hallituksen edustajaksi laatutiimiin valittiin Raili Palokari.

 

 

Hallitus 09.12.2025 § 112  

100/00.01.01/2025  

 

Brahessa vuosi 2026 aloittaa uuden strategiajakson vuosille 2026–2033, joista ensimmäinen strategiakausi ajoittuu vuosille 2026–2029. Strategiakaudet noudattavat ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilun aikataulusta, johon Brahe valittiin mukaan yhtenä 40:stä koulutuksen järjestäjästä. Brahen strategiaprosessi on toteutettu osallistavalla menettelyllä. Strategian valmisteluun on osallistunut muun muassa Brahen henkilökunta, opiskelijat, huoltajat, työelämän ja työllisyysalueen edustajat, jäsenkunnat, luottamushenkilöt ja muut sidosryhmät. Strategian valmistelussa huomioidaan Brahen toimintaympäristön lisäksi tulevan toiminnanohjauksen kokeilun valtakunnalliset linjaukset ja mittaristot, joiden odotetaan olevan koulutuksen järjestäjien käytössä viimeistään alkuvuodesta 2026.

 

Brahen strategiassa tulee painottumaan työelämän ja työllisyysalueen kanssa yhdessä tehtävän jatkuvan ennakoinnin ja koulutuksen suuntaamisen merkitys, jossa tavoitteena on kohdistaa koulutustarjontaa työvoimatarpeiden mukaisesti. Näin pystytään lisäämään koulutuksen vaikuttavuutta yritysten osaajatarpeiden mukaisesti sekä opiskelijoiden entistä parempaa työllistymistä ja jatko-opintoihin siirtymistä. Samalla opetuksen kehittäminen nostetaan strategian yhdeksi painopisteeksi, tavoitteena vahvistaa opiskelijoiden ammattiosaamista ja sivistystä niin koulun omissa oppimisympäristöissä kuin työelämässä. Tavoitteena on, että ammatillisen koulutuksen suorittaneet opiskelijat ovat hyvinvoivia ja toimintakykyisiä osaajia, jotka pystyvät työllistymään, siirtymään jatko-opintoihin tai yrittäjäksi sujuvasti heti valmistumisen jälkeen.

 

Valtakunnallinen tavoite koulutustason nostamisesta tulee vahvistamaan entisestään väyläopintoja toiselta asteelta korkeakouluihin. Strategiakauden tavoitteena on, että Brahen kaikilta koulutusaloilta on sujuvat väylät eri ammattikorkeakouluihin ja samalla lähdetään kehittämään koulutusväyliä yliopistoihin. Opiskelijoiden sujuvaa siirtymää korkeakouluihin tuetaan ammatillisen koulutuksen aikana annettavilla korkeakoulutaitoihin tähtäävillä pedagogisilla toimintamalleilla ja opetuksella. Myös kaksoistutkintoja kehitetään osana tätä työtä. Jatko-opintoväylien rinnalla kehitetään entistä sujuvampia työllistymispolkuja yhdessä työelämän ja työllisyysalueiden kanssa. Opiskelijoiden sujuvaa siirtymää työelämään tuetaan opetuksen työelämälähtöisyyden ja työpaikkaohjauksen kehittämisellä, opetuksen ja työssäoppimisen tukipalveluiden uusilla toimintamalleilla sekä opettajien ajantasaisen ammatillisen substanssiosaamisen, pedagogisen ja työelämäosaamisen vahvistamisella. Yhteistyötä Brahen ja työelämäkumppaneiden kanssa vahvistetaan entisestään. Lähiopetuksella ja oppimisen tuen kokonaisuudella on merkittävä rooli opetuksessa.

 

Opetuksen ja ohjaamisen kehittämisen rinnalla vastuullisuus nousee yhdeksi Brahen strategiseksi tavoitteeksi. Brahen strategiakauden tavoitteena on laajentaa oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi OKKA-sertifikaatti koko Braheen. Ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen vastuullisuus ohjaavat Brahen kaikkia toimintoja. Hyvinvointia tukeva kouluarki on edelleen toiminnan keskiössä. Hyvinvoiva mieli ja keho oppii ja jaksaa kouluarjessa ja työelämässä. Tätä Brahe haluaa tukea mahdollisimman monipuolisilla hyvinvointia sekä työssäjaksamista tukevilla toimintamalleilla niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan osalta.

 

Valittuja strategisia tavoitteita kehitetään ja viedään arjessa käytäntöön Brahen tiimitoiminnalla, jolloin koko henkilökunta on mukana strategian käytännön toteutuksessa.  

 

Kuntayhtymän johtaja, rehtori esittelee strategialuonnoksen hallituksen kokouksessa.

 

Esittelijä Kuntayhtymän johtaja, rehtori Jaana Ritola

 

Päätösehdotus Hallitus käy keskustelua Brahen strategialuonnoksesta, hyväksyy sen ja valtuuttaa viranhaltijat tekemään siihen tarvittaessa täsmennyksiä alkuvuoden 2026 aikana. Strategia laaditaan vuosille 2026 – 2029. Strategian pohjalta laaditaan strategisia tavoitteita tukeva toimenpidesuunnitelma ja mittaristo. Hallitus päättää, että strategiaa päivitetään tarvittaessa rullaavasti Brahen toimintaympäristössä ja/tai toiminnanohjauksen kokeilun myötä tulevien muutosten ja tarpeiden pohjalta. Hallitus ohjaa asian edelleen hyväksyttäväksi yhtymävaltuustolle.

 

Päätös Hallitus hyväksyi esityksen.