Dynasty tietopalvelu Haku RSS Koulutuskeskus Brahe

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.brahe.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.brahe.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Hallitus
Pöytäkirja 13.11.2025/Pykälä 95


 

Varainhoitovuoden 2025 aikana jaettavaksi jätetyn perusrahoituksen hakeminen

 

Hallitus 13.11.2025 § 95  

102/02.05.01.02/2025  

 

Valtion vuoden 2025 varsinaisen talousarvion mukainen ammatillisen koulutuksen määräraha on 2 066 774 000 euroa, josta perusrahoituksen osuus on 1 444 642 000 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti 18.12.2024 ammatillisen koulutuksen järjestäjien tavoitteellisista opiskelija-vuosimääristä ja perusrahoituksen harkinnanvaraisesta korotuksesta vuodelle 2025 (varsinainen suoritepäätös). Talousarvion määrärahasta jaettiin perusrahoitusta yhteensä 1 434 642 005 euroa, josta harkinnan-varaisena korotuksena myönnettiin 12 945 000 euroa. Perusrahoitusta jäi varainhoitovuoden aikana jaettavaksi 9 999 995 euroa. Varsinaiseen suoritepäätökseen tehtiin kaksi oikaisupäätöstä, joiden seurauksena jaettava määräraha kasvoi 5 474 eurolla. Lisäsuoritepäätöksellä perus-rahoitusta voidaan näin ollen jakaa enintään 10 005 469 euroa.

 

Käytettävissä olevan määrärahan puitteissa lisäsuoritepäätöksellä voidaan jakaa tavoitteellisia opiskelijavuosia arviolta 1 000–1 200 mahdollinen harkinnanvaraisen korotuksen tarve huomioon ottaen. Ministeriö ei kohdenna lisäsuoritepäätöksellä myöntämiään tavoitteellisia opiskelija-vuosia erikseen työvoimakoulutukseen, mutta pitää perusteltuna, että koulutuksen järjestäjät käyttäisivät saamaansa opiskelijavuosilisäystä erityisesti työvoimakoulutuksen lisäämiseen.

 

Jättämällä pienen osan tavoitteellisista opiskelijavuosista jaettavaksi varainhoitovuoden aikana opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii varmista-maan opiskelijavuosiresurssin mahdollisimman tehokkaan ja tarkoituksen-mukaisen käytön. Ministeriö kohdentaa lisäsuoritepäätöksellä opiskelija-vuosilisäyksiä koulutuksen järjestäjille, joiden se arvioi pystyvän ensi-sijaisilla toiminta-alueillaan tehokkaimmin kohdentamaan koulutus-tarjonnan lisäystä erityisesti vailla tutkintoa oleville ja lisäämään työvoima-koulutusta. Tavoitteellisia opiskelijavuosia on tarkoitus kohdentaa vain sellaisille koulutuksen järjestäjille, joiden kuluvan vuoden opiskelijavuosi-toteuman ministeriö arvioi ylittävän järjestäjälle varsinaisella suoritepäätök-sellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän.

 

Ministeriö arvioi varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteel-listen opiskelijavuosien riittävyyttä järjestäjän tähänastisen opiskelijavuosi-kertymän pohjalta lasketun koko vuoden opiskelijavuosiennusteen perusteella. Mikäli koulutuksen järjestäjän oma arvio opiskelijavuosi-toteumastaan poikkeaa ministeriön esittämästä arviosta, järjestäjän tulee esittää ja perustella oma arvionsa. Edellisen lisäksi ministeriön tarkoituk-sena on ottaa huomioon vailla ammatillista tai korkeaasteen tutkintoa olevien osuus koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosien kokonaismäärästä. Laskennallisena kriteerinä käytettäisiin kunkin koulutuksen järjestäjän osuutta opiskelijavuosien määrästä, joka saadaan kertomalla kunkin koulutuksen järjestäjän arvioitu tavoitteellisten opiskelijavuosien ylittävä toteutuvien opiskelijavuosien määrä vuonna 2025 sillä prosenttimäärällä, joka vastaa vailla tutkintoa olevien opiskelijoiden osuutta kyseisen koulutuksen järjestäjän koulutuksesta vuonna 2023.

 

 

 

 

 

Ministeriön tarkoituksena on kohdentaa käytettävissä oleva opiskelija-vuosilisäys koulutuksen järjestäjille ensisijaisesti edellä kuvatulla tavalla laskennallisesti muodostuvan jakauman perusteella kuitenkin siten, että tarvittaessa ministeriö voi poiketa laskennallisesta kohdennuksesta yksittäisten järjestäjien kohdalla tavoitteiden mukaisen kohdennuksen varmistamiseksi. Koulutuksen järjestäjien kyvykkyyttä työvoimakoulutuksen lisäämiseen ministeriö arvioi toteumatietojen ja hakemusten perusteella.

 

Koulutuksen järjestäjä voi hakea tässä kuvatun laskennallisen kriteerin mukaisesti sille kohdentuvaa osuutta jaettavissa olevasta tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä, jolloin hakemuksessa ei tarvitse erikseen esittää haettavien tavoitteellisten opiskelijavuosien tarkkaa määrää, eikä myöskään esittää lisäperusteluja. Muussa tapauksessa koulutuksen järjestäjän tulee hakea lisättävien tavoitteellisten opiskelijavuosien tarkkaa määrää ja perustella se erikseen hakemuksessa. Ministeriö arvioi vain erittäin poikkeuksellisen ja painavan syyn perusteella koulutuksen järjestäjän tilannetta lähtökohtaisesti muun kuin tässä kuvattujen tavoitteiden ja laskennallisen kriteerin perusteella.

 

Hakemukset tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriöön viimeistään 11.11.2025. Ministeriö käsittelee ainoastaan ne hakemukset, jotka on toimitettu määräajassa.

Kuntayhtymän johtaja, rehtori esittelee hallitukselle kokouksessa Koulutuskuntayhtymä Brahen hakemuksen, joka on toimitettu määräaikaan mennessä opetus- ja kulttuuriministeriöön.

 

 

Esittelijä Kuntayhtymän johtaja, rehtori Jaana Ritola

 

Päätösehdotus Hallitus merkitsee tiedoksi ja hyväksyy Koulutuskuntayhtymä Brahen hakemuksen, joka on toimitettu ministeriöön määräaikaan mennessä.

 

Päätös Hallitus hyväksyi esityksen.