RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.brahe.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.brahe.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Hallitus
Pöytäkirja 09.04.2024/Pykälä 29
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Hankeavustukset ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämiseen 2024 / OPH
Hallitus 09.04.2024 § 29
64/02.05.02/2023
Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisesti lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämisohjelman. Opetushallitus vastaa valtionavustuksella rahoitettavan kehittämistoiminnan käynnistämisestä, ohjaamisesta, seurannasta ja tulosten raportoinnista. Kehittämisohjelman tavoitteena on selkiyttää ja kehittää oppimisen tuen järjestelmää lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa. Valtionavustus on jatkoa vuoden 2023 hankeavustukselle.
Oppimisen tuella tarkoitetaan laajaa kokonaisuutta, jonka muodostavat opintojen henkilökohtaistaminen, opinto-ohjaus, erityinen tuki / erityisopetus sekä muut opiskelijan opiskeluvalmiuksia ja hyvinvointia tukevat toimet. Oppimisen tuen keskiössä on opiskelija, jonka hyvinvointi, jaksaminen ja opintojen sujuvuus ovat tuen tavoitteina. Tähän sisältyy opiskelijoiden ohjauksen ja tukitarpeiden nykyistä systemaattisempi kartoittaminen sekä opiskelijan hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn vahvistaminen pedagogisten tukitoimien ja yhteisöllisen opiskeluhuollon avulla.
Oppimisen tuen vahvistaminen edistää opintojen saavutettavuutta ja opiskelijoiden yhdenvertaisuutta. Tuen tarpeen tunnistamisessa ja tuen järjestämisessä pyritään varhaiseen puuttumiseen. Kehittämistoimet voivat koskea myös lukio- ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien järjestämän tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijoita. Näin parannetaan opiskelijoiden edellytyksiä toisen asteen tutkinnon suorittamiseen ja vahvistetaan opiskelijoiden hyvinvointia, mikä vähitellen nostaa koulutus- ja osaamistasoa ja turvaa osaavan työvoiman saatavuutta. Erityistä huomiota kiinnitetään jatko-opintovalmiuksien kehittämiseen niillä opiskelijoilla, jotka tarvitsevat oppimiseensa tukea.
Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämisohjelma linkittyy tiiviisti hallituskauden tavoitteeseen kehittää yhtenäinen tuen järjestelmä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Kehittämisohjelman tavoitteena on suunnata lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien oppimisen tuen järjestelmää kohti lainsäädäntömuutoksia. Kehittämistyössä voidaan käyttää hyväksi tekoälyn ja digitalisaation antamia mahdollisuuksia ja aiemmin kehitettyjä digitaalisia tuen tarpeen arviointivälineitä.
Ohjelman aikana voidaan toteuttaa pilotteja, joiden avulla toimintatapoja kehitetään opiskelijoiden tueksi. Ohjelman aikana syntyneet toimintatavat tuen tarpeen tunnistamisessa, toteuttamisessa ja arvioinnissa sekä niihin liittyvä osaaminen ovat ohjelman päättyessä osa koulutuksen järjestäjien pysyvää toimintaa.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tekemän selvityksen mukaan tuen muotoja ja tuen toteutusta tulisi kehittää ammatillisessa koulutuksessa niin, että ne soveltuvat entistä paremmin eri tutkintomuotoihin, tutkinnon osiin ja oppimisympäristöihin. Huomiota tulisi kiinnittää myös ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin, joissa tuki toteutuu perustutkintokoulutusta heikommin. Lisäksi eri työtehtävissä toimivien rooleja tulisi selkeyttää ja yhteistyötä tiivistää erityisopettajien, eri tutkinnon osien opettajien sekä muun ohjaushenkilöstön välillä. Koko henkilöstön osaamista erityisessä tuessa sekä erityisopettajien konsultatiivista roolia tulisi vahvistaa.
Avustettavissa hankkeissa tulee tavoitella sellaisia konkreettisia tuloksia ja tuotoksia, joita voidaan hyödyntää myös hankkeen jälkeen sekä levittää valtakunnallisesti. Levittämistyötä tulisi mahdollisuuksien mukaan tehdä sekä suomen että ruotsin kielellä.
Opetushallitus asetti ammatillisen koulutuksen järjestäjien haettavaksi valtionavustukset ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämiseen. Valtionavustusta myönnetään yhteensä noin 5 miljoonaa euroa. Valtionavustusta myönnetään enintään 90 % kokonaismenoista, joten koulutuksen järjestäjän omarahoitusosuus on vähintään 10 %. Hankkeen kustannuksiin voi perustelluista syistä sisältyä oppimisen tukeen liittyviä ohjelmistohankintoja, joiden osuus voi olla enintään 10 % hankkeen hyväksytyistä kokonaismenoista. Avustusten käyttöaika alkaa valtionavustuspäätöksen päivämäärästä ja päättyy viimeistään 31.12.2025. Hakuaika oli 11.3.-8.4.2024. Avustushakemus tuli jättää valtionavustukset järjestelmään viimeistään 8.4.2024 klo 16.15.
Kuntayhtymän johtaja, rehtori esittelee hallitukselle Koulutuskuntayhtymä Brahen hankehakemuksen kokouksessa. Koulutuskuntayhtymä Brahe hakee 95 000 € rahoitusta, josta omarahoitusosuus 9 500 € (10%).
Esittelijä Kuntayhtymän johtaja, rehtori Jaana Ritola
Päätösehdotus Kuntayhtymä on toimittanut hakemuksen määräajassa valtionavustukset-järjestelmään. Hallitus hyväksyy hakemuksen sekä sitoutuu hankkeen omarahoitusosuuteen, mikäli hanke saa myönteisen rahoituspäätöksen.
Päätös Hallitus hyväksyi päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |